Islamic Widget

Sunday, August 29, 2010

Sejauhmanakah penghayatan bangsa Melayu terhadap kepentingan tulisan jawi?

Peranan Universiti Kebangsaan Malaysia sebagai institusi pengajian tinggi yang memegang amanah penting di dalam memartabatkan bahasa Malaysia (dahulu di kenali sebagai bahasa Melayu) sudah lupa bahawasanya tulisan jawi digunakan di dalam menterjemahkan bahasa Melayu itu sendiri. Sebaliknya, tulisan rumi di angkat menjadi tulisan rasmi secara umumnya.
Pada ketika dulu, bahasa Melayu berkait rapat dengan tulisan jawi, sebagai contoh tulisan khat yang tertulis pada Batu Bersurat Terengganu. Namun realiti masa kini telah menyaksikan tulisan jawi semakin pupus dek kerana kurangnya generasi yang menghayati khazanah warisan bangsa tersebut lantas meneruskan penggunaan tulisan rumi sebagai tulisan seharian. Sedar atau tidak, ramai generasi pada zaman kurang mahir menulis serta mempraktikkan tulisan jawi. Lebih malang lagi, ada segelintir pelajar yang bergelar mahasiswa tidak boleh membaca jawi.
Marilah kita berfikir sejenak..Apakah tulisan jawi itu tidak penting dalam kehidupan kita sedangkan huruf jawi itu di ambil dari tulisan Al-Qur'an itu sendiri?

2 comments:

  1. Semarak Jawi dengan:
    1. Jawi Digital Khattat:
    http://typophile.com/node/48495
    http://typophile.com/files/Mir3mad.pdf
    http://typophile.com/files/MirEmad.pdf
    2 Teka Silang Kata Kelopak — Rumi + Jawi
    http://www.typophile.com/node/51401
    ----------------------------------------------
    Melompat Lebih Tinggi + Semoga Berjaya
    http://www.typophile.com/node/58330
    http://typophile.com/user/12550

    ReplyDelete
  2. hebat laa salam..teruskan perjuangan k...

    ReplyDelete