Islamic Widget

Monday, August 16, 2010

Apa fungsi kalimah Allah pada album Laskar Cinta kumpulan Dewa??

Pada post kali ini, ana ingin mengajak seluruh umat Islam yang menziarahi blog ana agar sama-sama menghayati serta meneliti logo bintang yang terpapar pada album Laskar Cinta di atas yang merupakan milik band dari Indonesia iaitu Dewa. Sebenarnya, logo 'Laskar Cinta' yang berbentuk bintang berbucu 8 di atas merupakan kalimah Allah yang ditulis sebanyak 8 kali.
Isu penggunaan kalimah Allah sering diperkatakan sejak akhir-akhir ini. Namun kita telah terlupa serta terlepas pandang terhadap isu kalimah Allah yang dijelmakan menerusi pengaplikasian seni khat Kufi Murabba'. Serba ringkas mengenai seni khat Kufi Murabba' atau lebih dikenali sebagai kufi empat segi yang hurufnya disusun rapat antara satu dengan yang lain sehingga terhasil bentuk empat segi padat, sama ada segi empat sama atau tepat. Ruang positif (yang terdiri daripada huruf) dan ruang negatif (ruang pemisah antara huruf) adalah sama saiznya. Bagi tujuan tersebut, kaedah susunan huruf bagi khat ini agak ganjil dan tidak begitu banyak menekankan kaedah yang ketat. Huruf boleh disusun dari kanan ke kiri, tegak atau terbalik. Titik huruf juga tidak wajib, hanya digunakan demi memenuhi dan mengimbangi ruang negatif.
Untuk menghasilkan khat jenis ini, pengetahuan matematik diperlukan di samping kaedah dan bakat seni. Dengan menggunakan garis melintang dan tegak (seperti kertas graf) yang mempunyai ukuran yang sama, setiap huruf perlu diukur menggunakan nisbah ruang supaya menjadi padat dan sekata. Ada kalanya huruf alif boleh menjadi bengkok, mim menjadi seakan-akan huruf ha dan lain-lain demi menyingkirkan ruang kosong (positif dan negatif). Khat jenis ini banyak digunakan sebagai simbol, perlambangan, nama tertentu dan corak hiasan pada bangunan Islam, berbanding ayat-ayat Al-Qur'an.
Jelaslah, gaya khat yang boleh dibentuk secara fleksibel ini telah diaplikasi oleh artis kumpulan Dewa dari Indonesia yang di dakwa sebagai ' Agen Penyebar Propaganda Zionis Yahudi' menerusi simbol kalimah Allah pada kulit album kaset dan cakera padat artis terbabit. Masyarakat yang melihat mungkin menganggap ianya sekadar hiasan semata-mata, namun ahli khat yang mempelajari huruf Arab dan selok-belok penulisan seni khat tersebut melihat bahawa logo yang digunakan adalah terhasil dari kalimah Allah. Malah amat menyedihkan, logo tersebut tertera di atas lantai pentas di mana tempat artis tersebut mengadakan persembahan. Kejadian tersebut telah di sedari oleh seorang pendakwah terkenal iaitu Ustaz Wahfiuddin yang secara kebetulan menonton siaran langsung pertunjukan artis terbabit. Beliau mendakwa logo yang dipijak oleh kumpulan Dewa sebenarnya adalah khat kalimah Allah.
Berdalilkan buku yang berjudul 'The Cultural Atlas of Islam' karya Prof. Dr Ismail Faruqi yang memaparkan imej bintang yang sama berupa tulisan Arab dari ungkapan Allah, beliau lantas menerangkan isu tersebut kepada pihak media serta kepada Ahmad Dhani selaku ketua kumpulan Dewa. Ahmad Dhani berusaha menafikan dengan mengatakan terdapat perbezaan 'Lafdhul Jalalah' dan Laskar Cinta kerana lambang yang dipijak itu sudah diubahsuaikan dengan mengisi bahagian huruf akhir (ha). Tetapi bagi orang yang mengenal huruf khat Arab, pengubahsuaian tersebut tidak mengubah bentuk dan maknanya secara signifikan. Menurut pakar khat dari Indonesia iaitu Didin Sirojuddin AR telah bersetuju bahawa lambang khat 'Laskar Cinta' adalah simbolik dari khat Arab 'Lafdhul Jalalah'.

2 comments: